methodieken

Leercirkel HylkjeSsense

leercirkel1

De leercirkel van Kolb was mijn eerste theoretisch kader om te kijken naar leerprocessen. Echter, het bleef voor mij een theoretisch model. Jaren later werd ik geschoold in Zelfsturend Leren door Dick en Maria Ratering. Toen ging de theorie voor mij leven, dit is wat er gebeurt als volwassenen leren! Daarna betrapte ik mezelf geregeld op het ongepland toepassen van de leercirkel. Al doende werd dit model een leidraad in mijn werk. In de loop der jaren is mijn eigen leercirkel ontstaan. Hierin heb ik de stappen verwoord die ik mensen zie maken die in ontwikkeling zijn. Naast mijn praktijk voor individuele begeleiding leid ik coaches en leidinggevenden op in het begeleiden van anderen.
Op school leren mensen de aangeboden leerstof, die staat centraal. Volwassenen kunnen leren van hun praktijkervaringen. Zo’n leerproces begint vaak met een onwenselijke confrontatie. Au! Juist dan ontstaat een leerkans. In een ontwikkeltraject kijken we naar jouw ervaring. Je onderzoekt wat jouw ontwikkelpunt is, je krijgt inzicht in je patronen en ook waarom je deze patronen hebt. Je bewustzijn neemt toe, je ontdekt hoe jouw volgende stap eruit ziet en gaat ermee oefenen. Wanneer je daarna opnieuw in een moeilijke situatie terecht komt, merk je dat je krachtiger zult zijn. Niet omdat het minder lastig of pijnlijk is maar omdat je het nu beter kunt hanteren.

En verder …

Door haar jarenlange ervaring met het leren van volwassenen beschikt Hylkje over een rijk scala van methodieken. Naast het systemisch werk zijn dit ook appreciative inquiry, voice dialogue van Hall en Sidra Stone, ‘the work’ van Byron Katie, kernkwadranten van Daniel Offman, transactionele analyse, NLP en oefeningen uit de haptonomie, lichaamswerk en aikido. Vanuit de ontmoeting komt naar boven wat passend lijkt bij de doelstelling en de persoonlijkheid van de deelnemer(s).